Kirjeldus
Kalina karstiala ja ohvritamm
Jõhvi kõrgustiku üks suuremaid pindmise karsti esinemise kohti on Ahtme rikkevööndi kagupiiril Mäetaguse vallas Kalina külas asuv Kalina karstiala (pindala 1ha).
Eriti tähelepanuväärne on Kalina kurisu (60 m pikk, 20 m lai ja 2,7 m sügav), kuhu suubub Kalina soost ja maaparandusobjektidelt kraavidega ärajuhitav vesi. See on suurim kurisu Jõhvi kõrgustikul. Kurisu neelab sekundis kuni 185 liitrit vett, mis avaneb osaliselt Mäetaguse Vesiheinamaa allikates. Suurvee ajal moodustub kurisusse ajutine järvik.
Kurisus paljandub kuni 1 meetri kõrguselt aluspõhi – näha on tugevalt kavernoosne ja lõheline dolomiit. Kihid on märgatavalt kaldu. Ka kraavi põhi, kus paljanduvad lubjakivid, neelab enne kurisut vett 200 m ulatuses. Veekadu ulatub siin 15-20 liitrit sekundis.
Peale kurisu on karstialal veel vannisarnane 25 m pikk ja 1,5 m sügav karstilehter ning mitu väiksemat langatuslohku. Veerikkal kevadel on ka need üle ujutatud. Sellel kevadel (2010) ulatunud vesi lausa poolde kartulipõldu. Suvel on kurisu kuiv või esineb ainult mudane veelomp. Kuristiku avause läbimõõt olevat vanadel aegadel olnud isegi 2 meetrit.
Lähedalasuva talu peremehe Taimo Kaljola sõnul olnud varasematel aastatel nõlvakus kurisuid rohkem, kuid need aetud sovhoosi ajal kinni. Praegust kurisut “puhastatud” sovhoosi ajal kopaga ja väljatõstetud muld ladustatud selle serva. Umbes 1947 - 1948. aastatel tekkinud suure äikesevihma tagajärjel kurisu ka teisele poole teed, talu peenramaale ja viinud peenrad maa alla. Külapoisid mõõtnud siis latiga tekkinud avause sügavuseks 7 meetrit. Veel umbes 50 aasta eest olevat Kalina kurisus näha olnud umbes poole meetri laiune koopaava.
Rahvapärimustes käinud karjapoisid vanasti kurisu kaudu maa-alustes koobastes. Nende pasunapuhumine olnud selgesti maa peale kuulda. Kord aga libisenud härjapaar koos puuäketega kurisusse. Hiljem leitud härjaikke ja äkete tükke Mäetaguse jõest.Taimo Kaljola sõnul asunud varem karstilehtri kõrval tema vanaisa Johannes Kaljola sepipada. Et valmissaanud kivipuure katsetada, puuritud sellesse kivisse katseauke.
Kurisuu lähedal asunud muistne hiis. Legend räägib, et kunagi ammu, kui siia tiheda ürgmetsa keskel voolava oja kaldale inimesed paikseks jäid ja põldu hakkasid harima, oli külakese kõrval suur hiis. Rahvas käis neid puid kummardamas ja endale kergemat elu palumas. Suured puud ainult kohisesid. Kuid sellel metsal olnud huvitav omapära. See hiis kõlas vastu, ta kajas. Hiit kutsutud Kelina hiieks ja sellest tulnud hilisem nimetus Kalina.
Algne küla asunud Kalina karstilehtri ümber. Sellele viitavat suur tumeda mullaga ala, kust on leitud arvukalt potikilde, kivikirve tükk ja palju tulekivikilde. Kurismik koos kraaviga olevat veekogu, kust küla sai joogivee ja ka kala püüda. Veesilma ümbritsenud suured laaned. Arvatakse, et Kalina hiis asunud samuti ümber kurisu ning kasrstialast lääne pool.
Sakslaste tulles olla ohvrikoht hävitatud ja hiie asemele ehitatud Kalina mõis. Hiljem on ka mõis hävitatud ja maa jagatud kruntideks.Hiiest jäänud alles vaid üks ohvritamm Kalina karstialast
pool kilomeetrit põhjas [läänes], Võhmari pere lähedal heinamaal.Nägus puu hakkab juba kaugelt silma. Võimsa puu tüve rinnasümbermõõt oli 1997. aastal 420 cm (teistel andmetel isegi 447 cm) ning kõrgus 24 meetrit.
Ohvritamm ongi Kalina küla kõige vanem ja võimsam puu. Kui Ando Võhmari vanaisa olnud veel poisike (umbes 1800. aastal), juba siis olla see tamm väga suur puu olnud ja selle puu juurde käidud ohverdamas. Okstele riputatud riideribasid, värvilisi paelu, ehteid, linte jm. Seeläbi loodetud elus edasi jõudmist, õnne, armastust ja paremat tervist.
[---]
Kalina hiies asunud vanasti veel Ukukivi. Et hernhutlaste mõnitamisest kivi päästa, kaevanud 3 meest selle maasse. Praegu alles olev Kalina ohvrikivi asub kurismiku ja muinasküla vahel püha hiie territooriumil. Kivi kõrgemale servale on uuristatud arvukalt korrapäraseid lohkusid. Lohkude arvukus viitab palvetajate rohkusele.
Ida-Virumaa põlispuud, kivimürakad ja salapärased veed. 2010, lk 32-35. Koostajad: Tiit Leito / OÜ Kivirullija, Ingrid Kuligina. Tekst: Anne Nurgamaa / Iisaku Muuseum.