[text]
Täna on

Möödunud nädalal taas Muhu saarele uurimisreisi korraldanud pärimuseuurijad kuulasid ligi seitsmekymne vanainimese pajatusi. Vaadati yle kakskymmend looduslikku pyhapaika, millest mitu olid seni teadmata ohvrikivid ja -allikad, kirjutas Ulvar Käärt Eesti Päevalehes.

Uurimisretke juhendaja Ahto Kaasik Maavalla Kojast rääkis, et kui mullu sygisel keskendusid välitööd ennekõike juba varem välja uuritud pyhapaikade kylastamisele ja uurimisele, siis nyyd syyviti põhjalikumalt ka nendega seotud kohapärimusse.

Memmede-taatide pajatatud juttude alusel jõudsid pärimuseuurijad mitme seni teadmata olnud põlise ohvrikivi ja -allikani. Viimastest tõstis Kaasik esile Nõmmkylas leitud Syyste allikat, mille vett kasutasid kohalikud tervisehädade vastu.

“Muhu terviseallikate eripära on, et need voolavad põhja poole. Näiteks Tupenurme silmaallika kohta ytlesid kohalikud, et selle vesi on eriti tugev, kuna algul voolab ta vastu päikesetõusu ja siis keerab põhja,” rääkis Kaasik.

Samuti juhatas kohapeal kogutud pärimus uurijad esmakordselt Linnuse kylas Taanikurgu allikale, millest käidi silmahädadele abi otsimas. Uhkematest avastatud kividest mainis Kaasik Punaski ohvrikivi, mis tuli välja Piiri ja Nautse kyla vahelises metsas.

“Uus ja yllatav oli see, et kohtasime palju inimesi, kes olid ise käinud või teadsid teisi, kes olid allikatel käinud,” viitas Kaasik sellele, et looduslike pyhapaikadega seotud pärimus ja tavad on Muhus endiselt elujõulised.

Kirjandusmuuseumi teadur Mari-Ann Remmel salvestas uurimisretkel kohalikku pärimust helikandjatele.

Muhu looduslikud pyhapaigad

•• Muhumaa teeb eriliseks ravitsemispaikade rohkus ning see traditsioon on kandunud ka tänapäeva. Maaljakividel, nagu kohalikud nahahaiguste ravikive kutsuvad, ja ohvriallikatel käivad inimesed siiani ohatlemas. Allikasse on kombeks enne silmade pesemist visata mynte või roostes hobuserauanaelu.

•• Maaljate ohatlemisel ehk siis ravimisel pestakse haigeid kohti veega või vajutatakse neid mõne metallesemega. Seejärel viiakse mingil kindlal ajal pudel pesuveega või metallesemega kivile ning sealt tullakse tagasi vaatamata ära.

•• Seekord leidsid uurijad Pyhatil ka mäe, millel on muhulaste vana leelotule ehk jaaniku pidamise koht. Kapi kylas leiti aga Helski kivi, millel käidi kaotusvalu ravimas ning mis on yldse ainus omataoline.
 

Eesti Päevaleht