[text]
Täna on

Kuigi rahvapärimuse kohaselt saaks laev kiirem, kui kiilupuu oleks varastatud, saeti eile Triigis täiesti seaduslikult maha tamm, millest tuleb Emajõe Lodjaseltsi ehitatava viikingilodja emapuu, kirjutas Virumaa Teatajas Kadri Haavajõe.

Eile hommikul langetati riigimetsa majandamise keskuse (RMK) Triigi metskonna alal sihvakas 106aastane tamm, millest saab järgmiseks suveks valmiva viikingilodja ema- ehk kiilupuu. “Arvasime, et Eestis sobivat tamme ei leidugi ja ehitada tuleb ikkagi männist,” rääkis MTY Emajõe Lodjaselts juhatuse liige Priit Jagomägi.

“Tamme kasutati laevaehituses ajalooliselt, ta on tugevam ja kõdunemiskindlam. Plangutust on lihtsam vahetada, aga kiilu ja tääve raskem laeva kyljest kätte saada,” selgitas Jagomägi.

“Rahvapärimus räägib, et kõige kiirema laeva saab siis, kui kiilupuu varastada,” naeris ta. Lisaks peaks selle kohaselt puu langetama vastutuult ning parim langetusaeg on siis, kui korraga on taevas näha päike ja kuu mõlemad.

Puu tulnuks maha võtta talvel, aga asjade kokkulangemise tõttu leiti alles nyyd sobiv kandidaat. “Halval ajal langetatud tamm on igal juhul parem kui õigel ajal langetatud mänd,” oli ta kindel.

Protsess huvitab

RMK Triigi metskonna metsaylem Alo Ling meenutas, et lodjaselts pöördus RMK poole sooviga leida sirge sihvakas tamm. “Tavaliselt tammed lähevad jändrikuks, meil on sihvakaid tammi,” rääkis Ling, kes selgitas seda asjaoluga, et tamm on kasvanud praeguse raiesmiku kohal olnud suures metsas, aga et vajas valgust ja sirutus päikese poole, sirgunud pikaks ja sihvakaks.
Eelmisel nädalal pärast kahetunnist otsingut tamm leiti, koos vaadati yle umbes sadakond puud. “Tammel pidi olema kindel käänak otsas, millest saab lodja esiots,” rääkis Ling.

Lodja ehitusega alustatakse lehekuus, valmima peaks see järgmise aasta suveks. Ehitatakse Tartus Väikeses Lodjakojas, mis on avatud kõigile huvilistele, kes saavad ka ise käed kylge lyya. “Laevaehitusest ollakse isegi rohkem huvitatud kui valmis laevadest,” on Jagomägi senised kogemused.

Viikingilaeva kaared, täävid ja emapuu ehitatakse tammest, plangutus ilmselt männipuust.

Eile selgus, et kasutada saab ka juure yhte haru. Seetõttu läks puu mahavõtmine natuke keerulisemaks.

“Laeva lõppmõõt sentimeetri täpsusega sõltub materjalist: kuidas see välja annab ning kuidas täävid ja emapuu kokku sobivad,” lisas ta.

Jagomägi rääkis, et koos viikingilaevaga valmib suur treiler ning rändtöötoad, mis muudavad ajaloolise laeva lõppkokkuvõttes liikuvaks õpikojaks. Sinna on plaanitud sepikoda ning proovida saab puutööd ning tutvuda köiepööra ja tõrvapõletamisega.


Virumaa Teataja